Wednesday, October 21, 2009

Tervitused päikese alt!

Ilmad jätkuvald soojad,täna oli veidi pilvine,oli kannatatav. Täna käisin hot doge söömas taas Elissaga,siis kaubanduskeskusesse banaane ostma ja siis peavalu tõttu koju ja nüüd 3 tundi tegin koolitööks presentatsiooni. Eks näeb,kuidas homme läheb:)

Eile õhtul käisin jalgrattaga sõitmas. Nataliaga. Miskipärast pole nad siin ÜLDSE vastupidavad(räägib mina,mitte vastupidav isiksus),aga nendega võrreldes...sõitsime eile mingi 10 km,ma ei hingeldanud ka eriti,mõnus teee. Nati ütles,et on suremas:D Okei. Aga Nüüd hakkangi rattaga väntama. Ükspäev sõitsin üksi kohalike põldude vahel,uurides pingsalt kas kuskil okastraadi aed(siin kõik põllud okstraadiga eraldatud),on auk,et suvel saaks raksu minna. Leidsin sidrunipuu istanduses augu. Niiet sidrunine suvi tulemas!:D

Seda,et Thea on juurde võtnud 10 kg(!!), Elissa 7,ma olen sama:D Täna sain kaalule. Vaikus enne tormi:D

Aa, Helena feil. Pühapäeval oli see jooks eks. Laupäeval Alli ütles,et see on kell 10. Ja kuna ma pole registreerunud,pean kohal olema 9.30. Okei,ajasin end 8.30 üles,et 9.30ks jõuda. Lähen 8.35 arvutisse, Alli kirjutanud öösel kell 3, et "ou,see on tegelt kell 9 start". OK SIIS. Tusase tujuga niisama itsusin voodis et ma ei saa joosta,feil. Sest takso sõidaks mingi 15 minutit,ma söömata pesemata, ei jõuaks elusees Stardiks,ja kunas veel registreerida. Kurb olin,veetsin päeva "Ristiisa" seltsis päevitades ja jalgrattaga sõitmas ja koristades. Õhtul Alli ütles et "kuule,tegelikult hakkas Start siiski kell 10".
TERE TORE TALI TULI.

Muud uudist praegu pole. Planeerin ja uurin maad reisi kohta. Aaaaa, ma saan aru,miks YFU dire Oliver mind tšiili meelitades sest "siin on toimiv YFU". SIIN ON VANGIYFU. Või noh,ma mõistan seda aga.. näiteks. Rahvusvahelises failis Eestis, kirjutasin,et võin reisida riigisiseselt üksinda,välismaale üksi ei või. AGA, YFU CHILE't,ei huvita mu rahvusvaheline fail,et keegi ei või üksinda reisida. Ja mitte kuhugi minna.
Minu linnas,Los Andese kõrval on San Felipe,PALJU ilusam ja suurem. Ma tihti olen seal niisama käimas,5 minutit sõidab sinna,nii lähedal. AGA. Minu kallis tugiisik ütles,et ma ei tohi üksinda REISIDA(??),et ei tohi teise linna minna, pean selleks YFU antud reisipaberid täitma,kirjutama kellega olen,mis kell lähen,kuidas lähen ja kuna tagasi,tugiisikule andma,ja siis võin minna. No sorri,ma olen maalaps,ma olen San felipele lähemal kui Los Andesele,ja ei keela ta mul midagi. Mingit liikumisvabadust pole.
Kuigi paljud eiravad reegleid suht palju. Siiski,YFU Chile on üks paremini toimivaid,nagu nad ise räägivad. Usun ka.. Elissale tugiisik ütles,et kui ta diskole läheb,saadab ta ta tagasi Saksamaale. Ta diskode vastane. Hea et ta minust ei tea. Kuigi mitte ükski reegel ei keela diskosi. YFU Chile muidugi ütles,et vaid perega. Aga noh,ma õnneks õdedega,aga Elissa ei või õega ka,sest Rose(tugiisik) paneb nii psühhot.-.-
See selleks.

Emme saatis mõni päev rodu küsimusi,vastan neile nüüd nii kuis oskan:D

Hoolivad ja hoiavad nad oma kodust? Kodulinnast? Riigist?


Kodus hoolivad küll väga. Nii palju kui aru saanud. Koguaeg on kõik majad korras. Alati kas teenija kodus või ema kodune, aga koguaeg korras. Iga päev pühitakse tolmu,pestakse seinu ja põrandaid. Niiet,võib öelda,et hoolviad küll. Vaese klassi kohta eriti öelda ei saa,neil pole võimalusi ka. Aga räägin üldsusest ja enda perest..

Kodulinnast..no prügi visatakse koguaeg suvalt tänavale. Ma olen tihti loobunud ka juba prügikastide otsimisest,sest neid pole. Ainult peaplatsil leidub,ja mingeid veel,kui need ära pole reostatud.

Riik..pole selliseid patrioote varem näinud. Ja räägiti veel,et eestlased on... Kas eestlastel on kõigil sada lippu kodus,eesti sini-must-valge värvused mütsid,kindad sallid. Pea igas peres?? Salvrätid, jutud,et ikka parim riik lõuna-ameerikas. Eestis ikka aetakse,et tahetakse välismaale. Noorem põlvkond üldiselt. Hümn on ka häästi rõõmus ja nagu mingi marsimuusika. Kui Tšiili kuskil osaleb,näiteks jalgpall. OHJUMMAL. See on pöööörane. Või muusikas või ükskkõik kus,kus Tšiili osaleb,elatakse ikka aktiivselt ja väääga südamega kaasa,mitte ei istuta vaikides ja kritiseerides teleka ees. Ikka karjudes,tantsides,huilates. Raske kirjeldada. Aga riigi armastus on MEGASUUR.

Kirjuta mõni päev blogisse kohalikust kaubandusest? Kuidas sellega lood?


Kes on reisinud Euroopas lõuna poole,teab umbes mida räägin. Sellised vääga väikesed majapoed on pea iga nurga peal. Majaomanikud ise müüvad. Selline väike,nagu üks toake,asju täis. Hinnad olenevalt,välismaa asjad kallimad kui suurtes poodides,kohalikud iga väga odavad. Kaartimakset ei ole.

Siis on suured kaubanduskeskused. Minu linnas on 2 tükki. Seal on põhiliselt vaid üks SUUUR toidukauplus. Üle riigi(või nii palju,kui olen näinud 700 km raadiuses), on pea igal pool Jumbo ja Lider poodide nimedeks. Kaubanduskeskustes just need toidupoed. Ja suured ,leiab kõike. Täna olid seal jõuluehted juba. Riided,tehnika ,söök nagu ikka. Seal käiakse üldiselt suuremate ostude puhul Ja imelik,üldiselt on "väike" kogus TERVE kärutäis asju. nagu tõesti,TERVE. Minu pere käib kord kuus üldiselt suures,tulles ära KAHE kärutäiega asjadega. Kassas saab maksta kaartidega. Kassas on see kilekottija pakkija mis on NAERUVÄÄRNE. Õunad ühte kilekotti. Shokolaad üksi teise kilekotti. Kaks sokipaaari jälle,eraldi kilekotti. Nad kõik eraldi,ja ebasünteetiline kilekott ka,ja..ma ei saa aru. Ühte kotti mahub palju rohkem hull mõte raisata. Ja talle peab üldiselt natuke sendikesi tippi ka andma. Ma ikka eestlane,päris annangi:D

Käiakse olenevalt,kui midagi rttu ja vähe vaja,väiksesse poodi. Need otseses mõttes IGA nurga peal. Suuremate ostude korral mindakse suurde poodi. Hinnad väga palju ei erine Eestist. Õunad 1 kg on küll 5 EEK, ,puuviljad üldse odavad. Coca ka. Aga ülejäänud eesti hindadega piiril ja natuke vähem.
Siis oleks huvitav lugeda,kas ja kudias veedetakse puhkuseid?

Siinkohal ei oska eriti kaasa rääkida. Minu pere läheb jaanuari lõpus kuu ajalisele puhkusele meie suvilasse lõuna poole. Kuu aega. Oleme seal,metsade vahel ja sõidame ringi. Klassiõdedega rääkdies,nemadki lähevad peredega kuhugi reisile teise linna. Üldiselt põhjuseks,sest minu linnas liiga kuum. Aga minnakse pikemaks ajaks ja siis niiii mitmekesine riik. Sõida 500 km lõunasse, oled metsade ja koobaste vahel, põhja- kõrbes. Mäed igal pool. Ja siis järvestikused,vulkaanid,kõike kõike on siin riigis. Jääliustikud ka. Aga jah,üldiselt sõidetakse perega kuhugi suvemajja. Mis suht kaugel ikka. Kuurortlinnades. Aga aru olen sanaud,et kõik lähevad kuhugi siiski:D

Kuidas elavad vanavanemad?


Pole halli aimugi. Enda omasi,isapoolseid olen 2 korda näinud,ei räägi nendega ja nad ei käi väga läbi. Hästi elavad vist. Teistel ..ma ei tea. Tõesti ei tea:D

Milline on klienditeenindus poodides ja toidukohtades?

Rahvas on VÄGA sõbralik siin. Ja see jätkub ka poodidesse. Eestilepärast torisemist ja hea kui "tere" ütleb,siin pole(Kuigi statoili teenindus on ikka ja alati sõbralik Eestis). Alati naeratavad,küsitakse,kuidas läheb,ma väga tihti müüjaga jutule jäänud,kui teisi kliente pole. Ühele andsin isegi enda telefoni numbri,et ta poegi õpetada inglise keelt. Ta pole siiamaani helistanud:D Aga siiski, väga suhtlevad,väga sõbralikud,abivalmid,räägitakse ja suheldakse palju. Restoranides ja toidukohtades ka,väga väga sõbralikud,nalja tehakse ja äge. Seda peab ise nägema.

Kerjuseid on? Kas kihistumist ka?

Kerjuseid on ikka. Aga nii,nagu Euroopas võib kohata,et end täis joonud vanatoid magamas ja haisemas pinkidel mitte. Nii palju neid pole,pole näinud. JA nad näevad enamvähem välja ka. Ristmikutel,kui autod seisavad,vaesed lapsed teevad kurikatega trikke või breigivad,ja siis küsivad autodelt raha. Täiskasvanud,minu linnas vähemalt müüvad plaastreid või muud nipet näpet. Aga täis ei joo väga,pesemata on küll. Aga siin nad kõik usklikud ka,ja kirik aitab välja.

Kihistumine..noh,teadagi,et lõuna ameerikas see on probleem. Linnajaod ka,vaeste linnajaod,rikaste. Rikastele on veel eraldi Condominium. Ehk majade kompleks,kus mingi turvamees valvab, SUUR ala, mitmete mitmete majadega,tenniseplatsid(tasuta),jalkaplatsid ja alati hooldatud. Vaesemad ja keskmised elavad sellistes väikestes ühe korrulistes majades,toad väiksed ja maja tilluke ja väääga palju neid üksteise kõrval. On palju rikkaid,on palju vaeseid,keskklass.ma ei teagi,kas tshiili mõisted või kohalikus mõistes. Keskmine eesti mõistes on..ma ei tea. rikas. ehk. . Ma ei tea mis minu pere siin on,kesklass ma arvan. Condominiumis me ei ela,kuid meil on teenija ja aiatöölised, vaid isa töötab. Ma usun,et oleks jõukam,aga isa peab oma palgaga 5te tütart,naist ja ühte vahetusõpilast ülal pidama. Tütred elatuvad isa rahast siin. Aga 5 tütart suht harv nähtus siin,oleks vähem,oleksime jõukamad ka. Aga meil oma suvila lõunas ka..niiet ma ie tea. Eesti mõistes ikka rikkamad.

Aga muidu sotsiaalne kihistumine on suur.

Millised on kohalike jaoks populaarsemaid puhkuseveetmiskohad?

No esiteks ma arvan,et kindlasti Vińa del Mar.Õnneks minu linna lähedal ka(lähen sinna neljap). Selline mõnus ja rikas kuurortlinn,meenutab Lõuna-Euroopat. Rand,ülerahvastatud,ranna ääres suured ilusad valged majad,palmid, puhas,turistid. See on Valparaiso kõrval,ja vanasti ehitati see Valparaiso "suurdaamide" jaoks,kus oleks nagu luksuslikum,sest Valparaiso väga luks pole.

Siis ma ei tea. Minu klassiõed paljud lähevad kõrbe poole, olen paljusi kuulnud minevat La Serenasse või Antofogastasse. Kuid suvel minnakse tihedamini vist põhja poole,see on ilusam nende meelest,puid,külmem. Valdivia, kuulus vein ka sealt, on ka kuulus koht kuhu minna. Lõuna pool. Aga eks ma uurin ja kuulan maad,saan kunagi täpsemat infot.

Kuidas nooored suhtuvad alkoholi,suitsetamisse?
No..iga 2 või 3s nooruk suitsetab. Seda öeldi Olmues ka. Ja tõepoolest. Ja vanemad ,minu vanemad,Elissa vanemad ja mu sõprade vanemad,kõik räägivad sama juttu: "Suitseta,aga ÄRA JOO". Alkoholi ei suhtuta siin üldse hästi ,Et suitsetamine hoiab mõistuse kainena vähemalt,alkohol mitte. Aga siiski paljud joovad nii palju kui aru saanud.Mitte paljud,aga no on inimesi. Rummi üldiselt ja tequilat. Kange kraam..Kuid kokkuvõttes jah,suitsetamine on normal, alkohol patune.


Kas noored käsitööd teevad? On koolis kodundus,kunstiõpetuse või käsitöö tunde?

Mul praegu pole küll. Kunst on,aga Medias(gümnaasiumis),tuleb valida,kas Muusika või Kunst,ma valisin muusika. Kuid varem oli mõlemad ma arvan. Kodundus ja käsitöö olenevalt koolist. Siin praktilised tööd koguaeg. Et sellist käsitööd ja makettide tegemist ja kaartide ja ma ei tea mida,on isegi füüsikas. Igas tunnis on midagi sellist,pole vaja midagi eraldi. Aga mõnes koolis on ehk eraldi ka.

Vot tak.

Praegu lähen tuttu. MEGAVÄSINUD,ja raske päev ka koolis. Aa,matas sain KT tagasi, 6,8. Ja praegune teema on see..ring,piirdenurgad,diameeter ja värk. Niiet järgmised 7med tulevad ma arvan:D

Hasta luego,cuidate!:)
Y mi familia de Estonia, les extrańo!:)

No comments:

Post a Comment